Es comença a mesurar la qualitat de l’aire del metro de Barcelona

L’abrasió de les rodes amb els rails, les obres de manteniment, o els fils de les catenàries són susceptibles fonts d’elements contaminants

Cartell promocional del projecte Improve Life situat al CSIC de Barcelona

Cartell promocional del projecte Improve Life situat al CSIC de Barcelona. // Mar Vila

MAR VILA PRUNEDA (@marrvp). – Barcelona ha instal·lat aquest gener els primers equips per analitzar la qualitat de l’aire de la xarxa suburbana de la ciutat. La iniciativa forma part del projecte ‘Improve Life’, impulsat per Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) i el Consell Superior d’Investigacions Científiques (CSIC) amb el suport de la Unió Europea. Fins el desembre del 2016 es duran a terme fins a dotze preses de mostres a diverses estacions, així com a l’interior dels vagons, per tal de mesurar la concentració de partícules en suspensió (PM) i la seva composició química. La primera mesura ja s’està duent a terme a l’estació de la Sagrera, ja que l’objectiu és analitzar l’aire abans, durant i després d’uns treballs de renovació de la via que es duran a terme a prop d’aquesta estació.

L’objectiu és veure les fonts que provoquen la contaminació al metro i proposar mesures per assolir un transport públic més net, reduint les partícules nocives per la salut. S’analitzaran tant moments de circulació normal, com situacions d’activitats que provoquin polseguera. El pressupost total és de 813.727 euros, cofinançat pel programa Life+Environment, Policy and Governance de la Comissió Europea, que finança la meitat del projecte. ‘Improve Life’ vol aportar les dades que serveixin per realitzar accions com canvis dels materials dels frens, les rodes i les catenàries o perfeccionar la renovació de l’aire dels túnels a través dels pous de ventilació. Un altre factor susceptible d’afectar a l’ambient és la pols que es desprèn del balast, amb la qual cosa s’estudiaria aplicar un bany de polímer sec a la grava fèrria.

Interior d'un vagó de metro de la línia blava, a la qual pertany l'estació de La Sagrera. // Mar Vila

Interior d’un vagó de metro de la línia blava, a la qual pertany l’estació de La Sagrera. // Mar Vila

Gràcies a puntuals estudis anteriors, se sap que els nivells de partícules estan per sota de la mitjana d’altres xarxes de metro de les quals hi ha dades. També se sap que l’aire és millor a les línies que són automàtiques, que tenen una separació física entre tren i l’andana, així com a l’interior dels vagons, gràcies al permanent filtrat d’aire del sistema de climatització.

 Per què el metro?

Les concentracions de partícules a les andanes poden ser més elevades que les permeses a l’exterior (50 ug/m3 ), ja que no hi ha legislació que ho reguli. A més a més, Xavier Querol, investigador del CSIC, ha destacat els avantatges de treballar amb l’aire d’un transport que el fa servir molta gent però que es mou amb una xarxa de túnels que té poca ventilació: “La diferència amb altres transports és que quan estàs al metro tu pots tractar amb aquell aire, és aquell mateix el que estem estudiant”. Querol ha explicat la importància d’analitzar el procés de circulació dels pous que extreuen l’aire, per tal d’arribar a optimitzar-ho tot: “Podem analitzar si és convenient canviar els materials del frens per a què siguin menys contaminants”. En canvi, l’aire exterior depèn de moltes variables que no podem controlar, i per tant no podem analitzar amb exactitud: “tot depèn de si un senyor agafa el cotxe o no, de si avui plou o no. No podem agafar els fums i tractar-los, però al metro es pot jugar amb l’aire”.

Captura de la presentació del projecte 'Improve Life', on es detallen possibles partícules contaminants

Captura de la presentació del projecte ‘Improve Life‘, on es detallen possibles partícules contaminants

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s