Xavier Duran: “El número de vehicles a Barcelona s’hauria de reduir a la meitat”

El químic i periodista científic Xavier Duran ens aproxima a la problemàtica de la contaminació a Barcelona. La conscienciació i les mesures que es podrien aplicar per pal·liar-ho han estat els principals temes tractats. 

MAR VILA PRUNEDA (@marrvp). – Que la societat prengui consciència sobre allò que respira no és una tasca fàcil. I que es prenguin les mesures necessàries per contrarestar aquest problema, tampoc. Malgrat això, Xavier Duran, divulgador científic i director durant 15 anys de l’espai El Medi Ambient de TV3, creu que és necessari que els dirigents s’enfrontin a la possible reacció de la gent davant mesures dràstiques: “cal que no en facin un ús partidista i que es posin d’acord, ja que el risc no és a llarg termini”. Duran considera que una reducció de fins el 50% dels vehicles seria necessària per pal·liar els efectes de la contaminació atmosfèrica a Barcelona.

 Un trio nociu (PM, NO2 i O3)

Les partícules en suspensió (PM) són un dels principals elements perillosos que inhalem, i la seva font més comuna és, precisament, el trànsit: “No només són els fums. Són totes les partícules que s’aixequen pel desgast de pneumàtics, frens, asfalt, etc. Això és la meitat de la contaminació urbana”. Les partícules que tenen menys de 10 micres (10 μm), anomenades “ultrafines” i molt presents en les emissions dels cotxes dièsel, són les que arriben als alvèols i es transfereixen a la sang fins arribar a qualsevol part del cos, com al cor o al cervell. Per tant, la contaminació de l’aire no és un problema associat només als pulmons. Els òxids de nitrogen (NO2), provinents de la calefacció, de la generació d’electricitat o dels motors dels vehicles i vaixells, i l’ozó (O3), són els dos altres elements més preocupants. Aquest últim no s’ha de confondre amb la capa d’ozó a l’atmosfera superior, si no que es tracta de l’ozó troposfèric. És a l’estiu quan els nivells d’aquest oxidant s’agreugen, ja que es forma a partir de la reacció a la llum solar.

Mirant a fora

Duran ens ha fet una aproximació a les mesures que estan prenent altres ciutats europees per limitar el seu trànsit. Londres, Estocolm o l’últim exemple, Milà, han optat per peatges amb tarifes de congestió com a mesura dissuassòria d’accés als centres urbans: “el que es recapta s’inverteix en millorar el transport públic, necessari per tenir una alternativa per aquell qui abandona el cotxe”. A Berlin el model aplicat és el d’establir una “zona ambiental” al centre de la ciutat, amb necessitat d’un distintiu verd per accedir-hi, que indica un nivell baix d’emissions. “Si es fes una zona ambiental a Barcelona de les dimensions de la de Berlin, abastaria tota la ciutat. Aquí seria complicat delimitar quin és el centre”. A altres ciutats com París es prenen mesures puntuals, com una circulació alterna dels vehicles, regint-se per les matrícules senars o parelles. A la capital francesa s’ha aprovat també la mesura que restringeix els cotxes dièsel en vistes al 2020. Duran creu que hauríem de prendre exemple de ciutats que han aconseguit reduir el seu trànsit i assolir els nivells de contaminació que marquen els estàndards europeus, com és el cas de les ciutats escandinaves.

Barcelona és una de les ciutats d’Europa amb més densitat de vehicles (més de 6000 per km2), tres vegades més que Madrid, cinc vegades més que Londres i gairebé vuit vegades més que Oslo. Malgrat la impopularitat d’aquestes mesures, “s’han de començar a plantejar ja”, i la societat ha de prendre partit en aquesta problemàtica. Com a periodista creu que els mitjans haurien de parlar més sovint de la contaminació amb uns efectes concrets, per tal que la gent ho assimilés i acceptés les mesures. La normalització pública d’aquesta problemàtica és una de les claus per tal de fer-hi front, fins al punt que per Xavier Duran “s’hauria d’informar dels nivells de contaminació per sistema, com es fa del temps o la temperatura o el trànsit.”

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s