La contaminació atmosfèrica frena el desenvolupament cognitiu dels nens

Els alumnes d’escoles amb nivells de contaminació de l’aire elevats tenen menys memòria i una menor capacitat d’atenció, segons un estudi del CREAL 

ANDREA ZAMORANO (@zp_andrea). El desenvolupament cognitiu dels nens que van a escoles exposades a alts nivells de contaminació és menor al dels alumnes d’escoles amb baixos índexs de contaminació atmosfèrica. El volum de trànsit de vehicles al que s’exposa un centre escolar afecta la memòria i la capacitat de concentració dels seus estudiants. Aquesta és la principal conclusió d’un estudi del CREAL (Centre de Recerca en Epidemiologia Ambiental) dirigit per Jordi Sunyer i publicat a la revista PLOS Medicine.

Senyal de trànsit que indica la proximitat d'un centre escolar al carrer de Sardenya a Barcelona. // Andrea Zamorano

Senyal de trànsit que indica la proximitat d’un centre escolar al carrer de Sardenya a Barcelona. // Andrea Zamorano

L’equip de Sunyer va mesurar els nivells de particules en suspensió, de diòxid de nitrògen i de carboni negre a l’interior i a l’exterior de les escoles. En total es van obtenir dades de 39 escoles (37 de Barcelona i 3 de Sant Cugat) amb diferents exposicions al trànsit. Cada centre escolar va ser estudiat dues vegades al llarg del 2012 i el 2013, una a l’hivern i una cap a l’estiu, durant una setmana cadascú. Pel que fa als nens, els van realitzar diverses proves neuropsicològiques en un ordinador amb la finalitat de posar a prova la seva memòria i la seva capacitat de concentració. Un total de 2715 nens de 7 a 10 anys es van sotmetre quatre vegades a les proves, en períodes de dos mesos.

El resultat mostra que, entre la primera i l´última prova, l’evolució dels nens va ser superior a les escoles amb nivells de contaminació més baixos en comparació amb la dels alumnes d’escoles amb un aire menys net. Pel que fa a la memòria de treball, mentre que a les escoles menys contaminades la millora va ser d’un 11,5% a les més contaminades només d’un 7,4 %. Per tant, respirar un aire contaminat redueix aproximadament un terç la memòria dels infants. Com a resposta al seu estudi, els investigadors remarquen la importància de reduir la quantitat de vehicles que circulen a prop de les escoles. També indiquen que els centres escolars de nova construcció han de ser ubicats lluny de zones amb un alt volum de trànsit.

La recerca s’emmarca en el projecte BREATHE que estudia els efectes cognitius que té la contaminació en els nens. Durant la infància, el cervell dels menors és extremadament vulnerable als efectes nocius dels contaminants de l’aire. Ja s’han publicat altres estudis en base a les dades recollides per aquest projecte desenvolupat de forma conjunta entre el CREAL, l’IDAEA-CSIC i NEUROVOXEL (Hospital Del Mar).

Advertisements

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s